Monteringen av ladestasjonene for EL-biler er i boks, og stasjonene er plassert mellom garasjene til 80 og 82. Det er plass til 4 biler fordelt på 2 ladestolper med XXXXXXX kapasitet og XXXXX plugg. Ladestasjonene erstatter gjesteparkeringen som lå her. Styret har valgt å benytte disse plassene, da det var her det var enklest å legge opp strømkabler, samt at det blir et veldefinert område separat fra gjesteparkeringene.

Plassene er delvis finansiert med tilskudd fra kommunen (40.000,- av totalt ca 200.000,-), og dette betyr at plassene må være offentlig tilgjengelige i 5 år. Det forventes imidlertid beskjeden pågang fra «utenforstående» utenom besøkende til borettslaget. Betingelsene for tilskuddet gjør det dessverre umulig å åpne for lading av ladbare hybrider på nåværende tidspunkt, men dette kan endre seg i fremtiden.

Det påpekes her at styret velger å kalle disse plassene ladestasjoner og ikke parkeringsplasser. Allerede i dag er det for mange EL-biler i borettslaget til at alle kan få hver sin, og brukere må derfor se på anlegget som en «bensinstasjon» for 4 biler. I praksis er det tenkt å fungere som et sted du setter bilen en periode for å lade ved behov, før du setter bilen på din egen parkeringsplass i garasjen. Dette er altså ikke tenkt som en parkeringsplass nr 2 for de som har EL-bil. Innledningsvis ønsker styret å løse dette ved å tilpasse en modell fra enkelte kommunale ladeplasser. Det vil bli en tidsbegrensning på maks 4 timer parkering/lading på dagtid (0800-2200) og 10 timer nattestid (2200-0800). Parkeringstidspunkt angis med urskive eller lignende, og ordningen vil bli evaluert fortløpende.

Siden det nå er tilrettelagt for lading av EL-bil på borettslagets område, vil det fremover være nulltoleranse for lading på stikkveiene og foran blokkene. Parkerte/ladende biler vil bli bøtelagt eller fjernet. Parkering på stikkveiene er generelt sett uønsket, da det hindrer fremkommeligheten for utrykningskjøretøy, flyttebiler, brøytebiler og lignende. Videre representerer lading fra hjemmekontakter en viss brannrisiko. Disse typene kontakter ikke er beregnet på høy belastning over tid og man kan få varmegang i det elektriske anlegget. Med tilrettelegging for lading fra skikkelige kontakter separat fra bygningsmassene reduseres denne risikoen vesentlig.

Som ordtaket sier: «there’s no such thing as a free lunch». Drift og vedlikehold av ladeanlegget må dekkes inn på et vis, og styret ser det som naturlig at bruken hovedsakelig dekkes av de som faktisk bruker anlegget. Styret anser den offentlige bruken som dekket inn gjennom tilskuddet fra kommunen. Det forventes imidlertid at faste brukerne innad i borettslaget bidrar med en liten sum til å dekke strøm og service/reparasjoner. Innledningsvis ønsker styret å ta inn 400,- pr måned pr husstand med EL-bil som benytter ordningen, innbetalt over innbetalingsslippene fra OBOS. Dette tallet må sannsynligvis justeres ned eller opp etter hvert som vi får erfaringstall på bruken og antallet brukere endres. De som er vant til at «alt er gratis» med EL-bil vil nok reagere noe på dette. På den annen side vil nok de som ikke bruker ladestasjonene synes det er urimelig å betale for naboens drivstoff. Alt i alt mener styret at denne summen er liten i bilsammenheng og at det oppveies av å ha en «bensinstasjon» med ubegrenset bruk 1 minutt hjemmefra. Innbetalingen vil bli regulert ved en kontrakt mellom beboer/bruker og borettslaget.

Administrering av ladeplasser er noe helt nytt for styret og borettslaget, og det vil nødvendigvis bli litt prøving og feiling før vi finner en løsning som fungerer godt. Styret setter naturligvis pris på tilbakemeldinger på hvordan disse løsningene fungerer for de som benytter plassene, og håper at vi på sikt finner gode løsninger.